Tisz­telt Pe­da­gó­gu­sok!
Ked­ves Kol­lé­gák!

 

Kérem, engedjék meg/engedjétek meg, hogy bemu­tassam Lórika kaland­jai Magyar­országon című me­se­regényem célki­tűzéseit, al­kal­maz­hatóságát az álta­lános iskolai oktatás kiegé­szítése­ként. Teszem ezt hosszú évek peda­gógiai tapasz­talatai alapján, hiszen eredeti hiva­tásom szerint magyar nyelv és irodalom szakos tanár vagyok.

A könyv – szán­dékom szerint – egész­séges elegye az ismeret­terjesz­tésnek és a szépiroda­lomnak: tanít, de nem túl didak­tikusan. Megfele­lően köthető az alsó tago­zatos, ezen belül is a har­madik, negyedik osztá­lyos környezet­ismeret tan­anyaghoz. A magyar­országi fauna, az erdő, mező növé­nyei és állatai, valamint a természet­védelem és állat­védelem téma­körökre koncent­rálva két fő célki­tűzést tart szem előtt: az er­kölcsi és a környe­zeti nevelést. Szóra­koz­tatva tanít, de az iro­dalmi nyelv haszná­latával; szleng csupán elvétve lel­hető fel benne. A könyvet nyelve­zete nem úgy igyek­szik modern kön­tösben feltün­tetni, hogy eről­tetett módon utá­nozza a külön­böző nyelvi diva­tokat; hanem fontos, örök­érvényű és újabban népszerű téma­köröket dolgoz fel, gyö­nyörű anya­nyelvünk válasz­tékos alkal­mazásá­val.

Meseregényem a gyermekek fi­gyel­mét igyek­szik felkel­teni (egy kisfiú és kedvenc ara­nyos­arcú kakaduja segít­ségével) a környe­zetvéde­lem iránt. Peti és bóbitás barátja (Lórika) közös erővel igyekez­nek segíteni a bajba jutott álla­tokon. Lórika érti az emberek nyelvét, s vala­mennyi állatét is, ezért tolmá­csolni tud kis gazdája és az állatok között. Így értheti meg egymást ember és állat, így tudnak együtt­működni az erdő meggyó­gyítása érdekében – ez a mese­szerű elem a regényben. Való­sághű, ismeret­ter­jesztő jel­legét pedig az állat­szerep­lők valódi kül­lemének, élet­módjának, tulaj­donsá­gainak, visel­kedé­sének leírása bizto­sítja. Számos állatfaj rész­letes bemuta­tását nem csupán több évig tartó kutatás előzte meg, hanem szemé­lyes tapasz­talat­gyűjtés is, szak­értők bevoná­sával. Az érintett feje­zetek alaku­lását – szakmai szem­pontból – fel­ügyelte állat­orvos, állat­tenyész­tő is. Az adat­gyűjtés, előké­szítés során figye­lembe vettük olva­sóink (főként gyermekek) és tanító kollégák véle­ményét is.

A környezeti nevelés mellett az erköl­csi neve­lés is nagy hang­súlyt kap a könyvben: foglal­kozunk azzal, hogyan illik és hogyan taná­csos idege­nekkel szemben visel­kedni; mit jelent tisz­telni a szülő­ket; milyen erős lehet az igaz barát­ság; melyek a legfon­tosabb pilla­natok egy család életében; mit tehe­tünk a szűkebb és tágabb érte­lemben vett környe­zetünk­ért; mikor fontos a felnőt­tek segít­ségét kérni; hogyan vált­hatjuk valóra terve­inket, álma­inkat; miért fontos jól tanulni? A fősze­replő kisfiú érdek­lődésén keresz­tül a gyere­kek megnyug­tató választ kapnak számukra fontos kérdé­sekre. Ezek közül nem emelnék ki egyet­len egyet sem, mert Peti a mese­regé­nyben folyama­tosan kérdez, kivéte­lesen kíván­csi kisfiú. A könyv (csakúgy, mint az előző mese­regényem) egy nagyon fontos erköl­csi tanul­sággal ér véget, ami össze­foglalja az előző feje­zetek mondani­valóját, egyesíti ember/­állat motivá­cióját, mintegy értelmet adva az egész törté­netnek: a legfon­tosabb kötelék a vilá­gon a CSALÁD.

Kérem, engedjék/engedjétek meg, hogy fel­ajánl­jam (ezúttal is, csakúgy, mint az előző mese­regény kapcsán) néhány kidol­gozott feladat­lap in­gyenes letöl­tését, ame­lyeken nem számol­tam pon­tokat, szándé­kosan.

Még mindig meggyőződésem, hogy min­den lelki­ismeretes tanár, tanító jól ismeri a saját tanít­ványait, ezért döntsön ki-ki belá­tása szerint, hogyan pon­tozza a fela­datok teljesí­tését! (Ezeket a feladat­lapokat én nem mérés, érdem­jegy­szerzés céljából töltet­ném ki, de alkal­masak arra is.)

A feladat­lapok stílusa – véle­ményem szerint – megha­tározó, kedv­csináló lehet. Őszin­tén megvall­va, engem egy kicsit mindig zavart a feladat­lapok „parancs­oszto­gató” hangneme. Ter­mé­szetes, hogy a feladat­szabás felszó­lító mondatok formá­jában történik. Ennek ellenére fel­merült bennem a kérdés: lehetne inkább kérni? Lehetne, hogy mi is használ­juk a „légy szíves” szava­kat?

Ha a gyerekektől elvárjuk, hogy udvari­asan válaszol­janak, akkor igye­keznünk kell példát mutatni, és udvari­asan kérni.

Az én saját készítésű feladat­lapjaim szemé­lyesebb hang­nemet ütöttek meg a szoká­sosnál, így a tanít­ványaim tudták, hogy magam írtam ezeket. Szíve­sen töltötték ki vala­mennyit, mert nemcsak a „Légy szíves…” kezdetű monda­tokat szeret­ték olvasni, hanem a feladat­lapokon elhe­lyezett egy-két biz­tató monda­tot, egy-két kedves karak­tert, mo­solygó jelet. Néhá­nyan a gyerekek közül még vála­szoltak is ezekre a feladat­lapon (mosolygó jeleket, szívecs­kéket, virá­gokat raj­zoltak nekem, vagy pár szavas válasz­üzene­teket írtak). Alkal­maztam „emotion”-okat (hangulat­jeleket), amiket sms-ben, s vala­mennyi közös­ségi oldalon is elő­szeretet­tel haszná­lunk. smiley

A feladatlapok (természetesen) a Lórika kaland­jai Magyar­országon című mese­regényem fejeze­teihez kapcso­lódnak, azok szöve­gét dolgoz­zák fel. Ennek elle­nére néhány feladat­sor jól alkal­mazható a könyv isme­rete nélkül is.

Használják/használjátok egészséggel!

További áldozatos munká­juk­hoz/­munká­tokhoz szere­tettel kívá­nok sok sikert!

Drajkó-Sárosi Kinga