Ked­ves Szü­lők, Nagy­szü­lők, Ke­reszt­szü­lők!
Ked­ves Ro­ko­nok! Ked­ves Ne­ve­lő­szü­lők!

 

Weboldalunk a gyer­mekek isme­reteit kívánja bőví­teni a Lórika kalandjai Magyar­orszá­gon című mese­regény­ben szereplő álla­tokkal kapcso­latban.

Az állatok illuszt­rációira kat­tintva érdekes informá­ciókat olvas­hatnak róluk. Bemu­tatá­sukat alapos kuta­tó­munka előzte meg, a gyermekek minél pon­tosabb tájékoz­tatása cél­jából.

Az oldalon látványos rövidfilmeket nézhetnek az állatokról, bepillant­hatnak az illuszt­rátorok munká­jába a Galériában, amit folya­matosan érdekes albumokkal töltünk fel. Itt fény­képes beszá­molókat is láthat­nak a könyv­vel kapcsola­tos esemé­nyekről, ismeret­terjesztő kirán­du­lá­saink­ról, de olvasóink fotóit is közöl­jük. Az Állati Hírek menü­pont alatt érdekes, a közel­múltban megje­lent híreket is olvas­hatnak az állat­szerep­lőkről. A Lórika Hírek menü­pontban könyv­bemutató írá­sokat olvas­hatnak, s beszá­molókat író-olvasó talál­kozók­ról, iskolai, óvo­dai esemé­nyekről.

A Pedagógusoknak menüpont alatt ingye­nesen letölt­hető feladat­lapok hiva­tottak próbára tenni a könyv témái­val kap­csolat­ban megszer­zett ismere­teinket.

A mese­regé­nyünk Face­book-olda­lát itt, a honla­pon is nyomon követ­hetik, jobb olda­lon egy kis ablak­ban. A gördí­tősáv használa­tával az idővo­nalon közzé­tett vala­mennyi bejegy­zésün­ket nyomon követ­he­tik.

 

Néhány szóban a me­se­re­gény­ születéséről

 

A tündér­mesék korsza­kából kinőtt gyer­mekek milyen történe­tekre vágy­nak? Miről mesél­jünk a kisis­kolások­nak? Miről szól­janak az első önálló olvasmány­élményeik? Kire bízom a gyer­mekem, ha ha­gyom egyedül olvasni? Önök elol­vassák gyermekük könyveit, mi­előtt azokkal kettes­ben hagyják őket? Tudják, hogy miféle kér­dések foglal­koztat­ják őket az olva­sott törté­netek kapcsán? Biztos, hogy az iskolás gyermek már nem igényli a mesét? Hány éves korig fontos az otthoni közös mesélés, beszélgetés lefekvés előtt? Véle­mé­nyünk sze­rint az álta­lános isko­lák alsó tago­zatán tanuló gyerme­kek szá­mára ugyan­olyan fontos az esti mese, mint korábban.

Nagyon érzé­keny időszak a gyer­me­kek éle­tében az a pár év, amikor a tündér­mesék­ből már valóban kinőt­tek, az érdek­lődésük más irányba fordul, de még nagyon kicsik ahhoz, hogy a felső­sök, sőt, nyolca­dikosok vagy a középis­kolások „vagány” ifjúsági regé­nyeit olvassák. Korai még, hogy rande­vú­kon, sminke­lésen járjon az e­szük, vagy pop­sztáro­kat bál­vá­nyoz­zanak és másol­janak; de kiké­rik maguk­nak, hogy ők „már nem kicsik”.

Ennek a korosztálynak (8-12 éves korig) szól a Lórika kaland­jai Magyar­országon című köny­vünk, mely a Lórika kalandjai című mese­regé­nyünk foly­tatása.

A regényírást – termé­szetesen – hosszú kutató­munka előzte meg, mely­nek során mind­annyian ellá­togat­tunk a könyv­ben szereplő hely­színekre, ismer­kedtünk az ál­lat­szerep­lőkkel, nagy hang­súlyt fek­tettünk a szemé­lyes tapasz­talat­szer­zésre is.

Egy év alatt készültek el a könyv fotó-realisz­tikus illuszt­rációi; szá­mos fény­képet, video­filmet megte­kintet­tünk, szak­irodal­mat (többek között) kuta­tási be­szá­mo­lókat ol­vastunk, s személyes tapasz­talata­inkat is felhasz­náltuk, míg vala­mennyi állat­szerep­lőt való­sághűen ábrá­zoltuk.

Az írónő feje­zetekre tagolta a könyvét, így az alkalmas esti mesélés­re is; de siker­élményt jelent a rövidebb olvas­mányokhoz szo­kott kisis­kolás gyermekek számára is. Ez a tagolás mintegy átve­zetés a regények világába, hiszen a törté­netek egyetlen regény­folyamot al­kotnak, nem nélkü­lözik a folyto­nosságot.

A könyv születése közben az írónő néhány nagyon fontos szem­pontot figye­lembe vett:

  • A gyerekek izgalmas törté­ne­tek­re vágynak, fordu­latos cse­lek­ményre, bonyo­dalmakra, kon­flik­tusra, s olyan veszély­hely­zetre, ami a mesében min­dig szeren­csésen vég­ződik;
  • Varázs­latos közbe­avat­kozást, meg­ható pillana­tokat, mókás helyze­teket és meg­nyug­tató meg­oldást remélnek, de közben észre­vétlenül tanulni is vágy­nak, hiszen kíván­csiak;
  • Szívesen fedezik fel a környe­zetüket, min­denre fogé­konyak;
  • Meggyőződésünk, hogy a gye­re­kek álta­lában szere­tik az álla­tokat, ezért szíve­sen merülnek el titok­zatos vilá­gukban;
  • Érdekli őket minden apró­ság, melynek segít­ségével köze­lebb kerül­hetnek a nem egyszer ra­jon­gásig szere­tett kedven­ce­ik­hez;
  • Felfedező kedvük, kaland­vá­gyuk határ­talan: szíve­sen halla­nak/­olvas­nak számukra addig isme­retlen, de létező álla­tokról, növé­nyekről, helyszí­nekről;
  • A gyerekek eleve fogékonyak az er­kölcsi jóra, ezért kedvelik a tan­meséket, az állat­meséket, mert megerő­sítést nyernek ál­taluk;
  • Az erkölcsi nevelésen túl rend­kívül fontos­nak tartjuk a kör­nye­zeti neve­lést: ebben a köny­vünk­ben is termé­szetvéde­lemre, állat­véde­lemre buzdít­juk az ol­vasó­inkat;
  • Az első könyvünkhöz kapcso­lódó író-olvasó talál­kozók ta­pasz­talatait is igyekez­tünk fel­használni, ugyanis a gyerekek egyér­telműen kinyil­vánították a folyta­tással kapcsolatos remé­nyeiket. Drajkó-Sárosi Kinga mi­nél több, a való­ságban is létező állat szerepel­tetésével i­gye­kezett szőni a tör­ténet fona­lát.